„Najszczytniejszy cel wychowania, to pomaga modym ludziom w rozumieniu znaczenia wasnego ycia i ycia innych ludzi, to powodowa, by czowiek osign postp w pracy nad doskonaleniem wasnej osoby”
Janusz Korczak
Misja Szkoy
Przez integralnie podejmowane nauczanie i wychowanie ucze:
- jest wszechstronnie wyksztacony, potrafi rozwizywa problemy, jest ciekawy wiata wraliwy na dobro i prawd, staje si odpowiedzialny za swoje czyny i sowa,
- szanuje zdrowie i ycie swoje jak i innych, dostrzega problemy pokrzywdzonych przez los,
- jest czowiekiem kulturalnym, uczciwym i ambitnym,
- ma poczucie wasnej wartoci i nie ulega negatywnym wpywom.
Zaoenia Programu wychowania
Cele gwne.
Wychowanie w naszej szkole ma charakter integralny, personalistyczny i indywidualny.
- Integralny obejmuje wszystkie sfery uczu: fizyczna, psychiczn, duchow i spoeczn
- Personalistyczny – stawia w centrum osob, uczucia
- Indywidualny – tempo nauczania, wychowania, dobr treci i metod uwzgldnia indywidualne moliwoci psychofizyczne ucznia
Wszechstronny rozwj osobowoci wychowanka, poprzez wspomaganie rozwoju sfery intelektualnej, moralnej, uczuciowej, estetycznej i duchowej
Wyrabianie umiejtnoci i wspdziaania i wspodpowiedzialnoci w spoeczestwie.
Ksztacenie postaw szacunku wobec siebie i otaczajcej rzeczywistoci.
Uwraliwienie uczniw na wartoci oglnoludzkie, takie jak: prawda, dobro, pikno, mio, sprawiedliwo, wolno i godno.
Ksztacenie u wychowankw tolerancji wobec rnych pogldw, kultur postaw i przekona.
A. WYCHOWANIE DO YCIA W SPOECZESTWIE
Ksztatowanie czowieka wiadomego wasnych wartoci oraz gotowego do podejmowania nowych wyzwa.
Cele szczegowe |
Zadania wychowawcze |
Procedury osigania celw (sposoby realizacji) |
Integracja spoecznoci szkolnej |
1. Zapoznanie rodzicw i uczniw z obowizujcymi przepisami regulujcymi funkcjonowanie szkoy
2. Przypomnienie praw i obowizkw ucznia na podstawie Statutu Szkoy.
3. Wzmacnianie u uczniw i rodzicw przynalenoci do szkoy i klasy |
Udostpnienie:
- WSO
- Programu Wychowawczego Szkoy
- Statutu Szkoy
1. Rozmowy z rodzicami.
2. Poznanie dokumentacji ucznia
3. Gry i zabawy, uroczystoci, imprezy integrujce spoeczno szkoln
4. Spotkania, wycieczki klasowe
5. Opracowanie zasad wsppracy w klasie |
Wspieranie de dziecka do samopoznania i uwiadomienie wartoci istotnych |
1. Ksztatowanie i wzmacnianie pozytywnego i realnego poczucia wasnej wartoci u dzieci
2. Rozwijanie wiary we wasne moliwoci
3. Ukazywanie moliwoci i ksztatowanie umiejtnoci radzenia sobie z wasnymi emocjami.
4. Uwraliwienie uczniw na potrzeby innych (niepenosprawnych osb starszych )
5. Wdraanie zasad kulturalnego zachowania , promowanie pozytywnych postaw. |
1. Rozpoznawanie zdolnoci i trudnoci uczniw.
2. Organizowanie zaj pozalekcyjnych i k zainteresowa.
3. Godziny wychowawcze, realizacja programw profilaktyczno- wychowawczych, zajcia socjoterapeutyczne
4. Klub Omiu
Wspaniaych, wolontariat
5. Organizowanie konkursw („ Kulturalny ucze”, listy pochwalne do rodzicw...) |
Pedagogizacja rodzicw |
1. Denie do jednolitoci oddziaywa wychowawczych „szkoa dom” |
2. zebrania oglne, spotkania indywidualne, lekcje otwarte,
warsztaty dla rodzicw |
B. edukacja regionalna i dziedzictwo kulturowe
Ksztatowanie czowieka aktywnego, otwartego zarwno na kultur wasnego, jak i innych krajw, potraficego swobodnie porusza si w wspczesnym wiecie.
Cele szczegowe |
Zadania wychowawcze |
Procedury osigania celw (sposoby realizacji) |
Ksztacenie poczucia tosamoci narodowej |
1. Wdraanie do poszanowania wsplnego dobra i dziedzictwa kulturowego.
|
1. Troska o ekspozycje i gazetki szkolne.
|
2. Ukazanie roli rodziny i jej zwyczajw w tworzeniu tradycji narodowej.
|
2. Poznanie tradycji rodziny wychowankw przy okazji rnych spotka klasowych i imprez integracyjnych.
|
3. Kultywowanie tradycji wit polskich.
|
3. Tradycji, zwyczaje, obrzdy wit obchodzonych w Polsce – historyczne uwarunkowania.
|
4. Kultywowanie miejsc pamici w najbliszym regionie.
|
4. Odwiedzanie miejsc pamici, oddawanie czci i hodu.
|
5. Poznanie historii miasta i regionu – wycieczki, albumy, wystawy, spotkania z zasuonymi ludmi naszego miasta.
|
Ksztatowanie wizi z ojczyzn, wiadomoci i dumy narodowej.
|
1. Ksztatowanie uczu patriotycznych poprzez organizacj uroczystoci szkolnych zwizanych z obchodami wit narodowych (3 maja i 11 listopada)
2. Poznanie historii pastwa polskiego i symboli narodowych oraz tradycji
3. Opieka nad miejscami pamici narodowej i pomnikami |
1. Apele uroczystoci (Hymn Narodowy, Sztandar Szkoy) i inscenizacje.
2. Wycieczki, wystawy w szkole, w plenerze, spotkanie autorskie teatralne
|
Poznanie kulturowego i historycznego dziedzictwa Europy |
1. Nauczanie o fundamentach na jakich oparta jest zjednoczona Europa – prawa czowieka, demokracja, tolerancja, wsplnota duchowa i gospodarcza.
|
1. Poznanie Konwencji
Praw Czowieka
i Praw Dziecka
zapoznanie z
zasadami demokracji
2. Unia Europejska i jej organizacja
|
C. wychowanie prozdrowotne
Ksztatowanie czowieka prowadzcego zdrowy styl ycia, wolnego od uzalenie, dbajcego o rodowisko naturalne.
Cele szczegowe |
Zadania wychowawcze |
Procedury osigania celw (sposoby realizacji) |
ycie w zgodzie z przyrod i wiadoma odpowiedzialno za ni. |
1. Ksztatowanie potrzeby dbaoci o wasne rodowisko.
2. Organizowanie zaj w terenie. |
1. Akcja „Sprztanie wiata” i „Dnia Ziemi”.
Udzia w konkursach ekologicznych, inscenizacja.
2. Wycieczki piesze i rowerowe |
Wdraanie do rnych form aktywnoci fizycznej. |
1. Prowadzenie dziaalnoci SKS
2. Organizacja gier i zabaw
3. Ksztacenie woli ucznia i zaspakajanie potrzeby sukcesw |
1. Udzia w zawodach sportowych
2. Dzie Sportu |
wiadomo szkodliwego dziaania uywek. |
1. Organizacja zaj promujcych zdrowy styl ycia
2. Dostarczanie informacji na temat zgubnych skutkw uywania papierosw, alkoholu, i narkotykw |
1. Warsztaty, konkursy, godziny wychowawcze i spektakle oraz programy profilaktyczne
|
Znajomo zagroe wynikajcych z rozwoju cywilizacji i umiejtno zapobiegania im. |
1. Niesienie pomocy dzieciom w sytuacjach trudnych (stres)
2. Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego
3. Poznanie podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy
4. Zdobycie umiejtnoci bezpiecznego uytkowania sprztu pracujcego z wykorzystaniem energii elektrycznej
5. Zapoznanie si z zasadami i podstawowym sprztem ochrony przeciw poarowej |
1. Godziny wychowawcze , zajcia socjoterapeutyczne, wsppraca z PPP i z domem rodzinnym
2. Zajcia z zakresu wychowania komunikacyjnego, opieka nad dziemi dojedajcymi. Spotkania z przedstawicielami policji
3. Zajcia z pielgniark
4. Zajcia techniczne informatyczne
5. Przeprowadzenie prbnej ewakuacji z budynkw szkolnych |
Wizja Szkoy
Absolwent naszej szkoy to ucze:
- przygotowany do dalszego ksztacenia, czujcy potrzeb zdobywania wiedzy, ciekawy wiata, odpowiedzialny, tolerancyjny, wraliwy.
- stosujcy si do norm obowizujcych w domu , szkole i wiecie.
- odrnia dobro do za w oparciu o uniwersalne wartoci.
- kulturalny szanujcy osoby dorose, swoich kolegw pogodny cieszcy si yciem.
- dba o swoje zdrowie i otoczenie.
Podstawa prawna.
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 48, art54, art. 72)
2. Rozporzdzenie Ministra Edukacji Narodowej (z dnia 21 maja 2001r.) na podstawie art. 22 ustawa 2 pkt. 2 ustawy z dnia 7 wrzenia 1991r. O systemie owiaty.
3. Ustawa – Karta Nauczyciela
4. Statut Szkoy
|