Załącznik do Uchwały nr 1/2015/2016 Rady Pedagogicznej
Przedszkola Miejskiego nr 2 w Braniewie z dnia 24.08.2015r.
( tekst jednolity)
STATUT
Przedszkola Miejskiego nr 2
w Braniewie
- NAZWA PRZEDSZKOLA
§ 1
- Przedszkole publiczne.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Braniewie, przy ul. Różanej 14.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miasta Braniewa.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty Olsztynie zwany dalej organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- Przedszkole używa pieczęci w brzmieniu:
Przedszkole Miejskie nr 2 ul. Różana 14 14-500 Braniewo Tel. (055) 644 5444 NIP 582 -10 -20 -101
§ 2
Przedszkole działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2006r. Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami) i rozporządzeniami wykonawczymi do tej ustawy.
- Niniejszego statutu.
- CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
- Przedszkole realizuje zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.
- Swoją działalność organizuje w sposób dostosowany do potrzeby i możliwości rozwojowych dziecka, pozostając w kontakcie z rodzicami i otaczającym środowiskiem.
§ 4
Przedszkole pełni funkcje opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem przedszkola jest:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe.
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- Realizacja przez przedszkole obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dziecka 5 letniego. Obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
§ 5
- Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
- Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- W ramach wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka zadaniem przedszkola jest:
- Systematycznie informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności.
- Informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączania ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają.
- Zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizowanie wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
- W ramach podtrzymywania u dzieci poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej zadaniem przedszkola jest w szczególności:
- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania przez dzieci rzeczywistości społeczno-kulturowej.
- Umożliwienie dzieciom poznania: zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, tradycji regionalnej, tradycji narodowej, dzieł kultury.
- Organizowanie nauki religii.
§ 6
Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej
- W przedszkolu powołuje się zespoły do spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, działające zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Zadaniem zespołów wymienionych w ust.1 jest:
- Rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka,
- Określanie zakresu pomocy, której dziecko potrzebuje,
- Zaplanowanie form i sposobów udzielanego wsparcia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną przedszkole organizuje na wniosek: rodziców, nauczyciela lub specjalisty, poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, pomocy nauczyciela.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną przedszkole może organizować w formie:
- Zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
- Zajęć psycho-edukacyjnych dla rodziców.
- Porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
- Objecie dziecka zajęciami specjalistycznymi wymaga zgody rodziców (opiekunów prawnych).
- Kwalifikacja na zajęcia specjalistyczne:
- O objęciu dziecka zajęciami specjalistycznymi terapeutycznymi decyduje dyrektor przedszkola.
- O zakończeniu udzielania pomocy w formie określonej w ust. 4 pkt 1 decyduje dyrektor przedszkola na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne.
- Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenia dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy.
- W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Ma ono na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
- Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka określają odrębne przepisy.
§ 7
Przedszkole umożliwia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę.
- Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece dwóch nauczycielek, które prowadzą grupę przez wszystkie lata pobytu w przedszkolu. W przypadku grupy, której czas pracy wynika z realizacji podstawy programowej, opiekę powierza się jednej nauczycielce.
- Nauczyciel bierze całą odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali, w związku, z czym rodzic zobowiązany jest przyprowadzić dziecko do grupy.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, dzieci korzystają z całego terenu i wszystkich urządzeń zgromadzonych w ogrodzie. Za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczycielka.
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki i woźnej oddziałowej.
- W czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca zajęcia dodatkowe. Dzieci nieuczestniczące w zajęciach dodatkowych pozostają pod opieką nauczycielki prowadzącej oddział.
- Dyrektor przedszkola może wystąpić do Miejskiego i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie pomocy stałej bądź doraźnej dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.
§ 8
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
- W sprawowaniu opieki nad dzieckiem konieczne jest przestrzeganie przez rodziców (prawnych opiekunów) obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
- Dzieci należy przyprowadzać do przedszkola w godzinach od 6.30 do 8.00.
- Dzieci mogą być także odbierane przez inne osoby dorosłe (powyżej 18 roku życia), tylko za pisemnym upoważnieniem ich przez rodziców (opiekunów prawnych) dzieci.
- Dziecko można odbierać w godzinach od 14:30 do 16:30 w przypadkach grup dzieci przebywających do 10 godzin dziennie.
- Dziecko nie będzie wydawane osobom wskazującym na spożycie alkoholu.
- ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 9
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola, wicedyrektor przedszkola
- Rada Pedagogiczna.
- Rada Rodziców
- W przedszkolu może powstać rada przedszkola. Powstanie rady przedszkola organizuje dyrektor przedszkola z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców.
§ 10
Dyrektor:
- Dyrektor przedszkola kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje go na zewnątrz. Do kompetencji dyrektora należy w szczególności:
- Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy przedszkola, a w szczególności.
- Sprawowanie opieki nad dzieckiem oraz stwarzania warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w przepisach szczegółowych, w tym systematyczne monitorowanie pracy nauczycieli i prowadzenie stosownej dokumentacji.
- Realizowanie zadań określonych w odrębnych przepisach związanych z oceną pracy nauczycieli oraz awansem zawodowym.
- Podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania dzieci do przedszkola zgodnych z zapisem statutowym w § 23 i prowadzenie stosownej dokumentacji.
- Podejmowanie decyzji o objęciu dziecka zajęciami specjalistycznymi oraz o terminie zakończenia tych zajęć.
- Podejmowanie decyzji o skreśleniu z listy wychowanków przedszkola zgodnie z zapisem statutowym w § 24 i prowadzenie stosownej dokumentacji.
- Organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka.
- Realizowanie uchwał rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym.
- Rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami przedszkola.
- Tworzenie rady przedszkola pierwszej kadencji.
- Powiadomienie dyrektora szkoły, w obwodzie, której dziecko 5-letnie jest zameldowane, o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Realizowanie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
- Realizowanie pozostałych zadań wynikających z ustawy – Karta Nauczyciela.
- W zakresie spraw organizacyjnych dyrektor odpowiada za:
- Opracowanie, wspólnie z Radą Pedagogiczną, koncepcji rozwoju przedszkola oraz rocznych planów pracy.
- Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego i przedstawienie go Radzie Pedagogicznej.
- Opracowanie arkusza organizacyjnego przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu.
- Ustalanie ramowego rozkładu dnia na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Podejmowanie decyzji o do puszczeniu, na wniosek nauczycieli, programów wychowania przedszkolnego. Programy wychowania przedszkolnego dopuszczone do użytku w przedszkolu stanowią „zestaw programów wychowania przedszkolnego”.
- Podejmowanie decyzji o zmniejszeniu liczby działających oddziałów w przypadkach zmniejszonej frekwencji dzieci.
- W przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu opracowanie- w uzgodnieniu z organem prowadzącym- przedszkolnego programu i harmonogramu poprawy efektywności nauczania lub wychowania.
- Opracowanie planu finansowego przedszkola i przedstawienie go do zaopiniowania radzie pedagogicznej i radzie rodziców.
- Realizowanie planu finansowego w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej.
- W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych oraz biurowych:
- Sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą przedszkola.
- Organizowanie wyposażenia przedszkola w środki dydaktyczne i sprzęt przedszkolny.
- Nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli.
- Organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku przedszkolnego.
- W zakresie spraw porządkowych, bhp i higieny pracy:
- Zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Organizowanie przeglądów technicznych obiektu przedszkolnego oraz prac konserwacyjno-remontowych.
- Egzekwowanie przestrzegania przez pracowników ustalonego w przedszkolu porządku oraz dbałości o jego czystość i estetykę.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami. W zakresie tym dyrektor w szczególności:
- Decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola.
- Decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola.
- Występuje po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
- Występuje z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
- Określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników przedszkola zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków.
- Ustala regulamin pracy, premiowania pracowników administracji i obsługi.
- Ustala plan urlopów dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem i na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa.
- Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- W wykonywaniu swych zadań dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców, w szczególności:
- Przedstawia Radzie Pedagogicznej informację ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
- Udziela Radzie Rodziców informacji o działalności wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej przedszkola.
- Dyrektor współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk studenckich.
- Określa warunki, jakie należy spełnić, aby w przedszkolu mogli podjąć działalność wolontariusze, stowarzyszenia lub inne organizacja, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor przedszkola.
- Dyrektor odpowiedzialny jest za realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących przedszkole.
- Dyrektor wykonuje inne zadania określone przepisami prawa.
Wicedyrektor:
- Jest bezpośrednim przełożonym, z uprawnienia dyrektora, dla nauczycieli.
- Pełni bieżący nadzór kierowniczy nad pracą nauczycieli.
- Podczas nieobecności w pracy dyrektora przedszkola przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:
- Podejmuje decyzje w sprawach pilnych.
- Podpisuje dokumenty w zastępstwie dyrektora.
- Współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkolę oraz innymi instytucjami.
- Prowadzi obserwacje zajęć, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, wydaje zalecenia pokontrolne oraz egzekwuje ich wykonanie.
- Wnioskuje do dyrektora o przyznanie dodatku motywacyjnego nauczycielom za osiągnięcia w pracy zawodowej.
- Ma prawo – w przypadku naruszenia dyscypliny pracy przez nauczyciela lub pracownika niebędącego nauczycielem – do wystąpienia z wnioskiem do dyrektora szkoły o ukaranie go.
- Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem „wicedyrektor” oraz podpisywania dokumentów, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
- Sprawuje nadzór nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą przedszkola.
- Organizuje pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli.
- Organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
- Wykonuje inne prace związane z działalnością przedszkola zlecone przez dyrektora.
§ 11
Rada Pedagogiczna
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego zadań statutowych dotyczących opieki, wychowania i kształcenia w przedszkolu.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej w szczególności należy:
- Opracowywanie statutu przedszkola, uchwalenie statutu i wprowadzanie do niego zmian.
- Opracowanie wspólnie z dyrektorem i zatwierdzenie koncepcji pracy przedszkola oraz rocznych planów pracy.
- Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych wprowadzanych w przedszkolu.
- Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Podejmowanie uchwał w sprawach skreślenie dziecka z listy wychowanków.
- Zatwierdzenie regulaminów wewnętrznych w przedszkolu.
- Ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
- Do kompetencji opiniujących Rady Pedagogicznej w szczególności należy:
- Organizacja pracy przedszkola, w tym ramowego rozkładu dnia.
- Projekt planu finansowego przedszkola i dochodów własnych przedszkola.
- Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- Propozycje dyrektora dotyczące przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 2, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwał dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie jej niezgodności z przepisami prawa, po zaciągnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek:
- Dyrektora przedszkola.
- Rady Pedagogicznej - co najmniej 1/3 jej członków.
- Organu prowadzącego.
- Organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykle większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dziecka lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora. W tym przypadku organ prowadzący jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
- Szczegółowe zasady działania Rady Pedagogicznej określa regulamin Rady Pedagogicznej, który musi być zgodny z postanowieniami statutu.
§ 12
Rada Rodziców
- W przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
- Reprezentowanie rodziców dzieci uczęszczających do danego oddziału oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności przedszkola, a także wnioskowanie do dyrektora lub rady pedagogicznej w tym zakresie spraw.
- Działanie na rzecz opiekuńczej funkcji przedszkola.
- Pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań przedszkola.
- Występowanie z wnioskiem do dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
- Opiniowanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
- Gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności oddziału i użytkowanie tych funduszy zgodnie z regulaminem.
- Uczestniczenie w codziennym życiu oddziału pomagając nauczycielkom w realizacji zadań statutowych przedszkola.
- Opiniowanie planu finansowego przedszkola.
- Opiniuje zamiar działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Zapewnianie rodzicom z oddziału rzeczywistego wpływu na działalność oddziału, w szczególności:
- Uzgadniania zadań i zamierzeń wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych.
- Uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat postępów i osiągnięć dzieci.
- Uzyskiwanie porad w sprawie wychowania.
- Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy oddziału, w tym pracy nauczycieli i dyrektora.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest zgodny z postanowieniami statutu. W regulaminie tym określa w szczególności:
- Wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady.
- Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców.
- W celu przeprowadzenia konkursu na dyrektora przedszkola Rada Rodziców deleguje jednego do komisji konkursowej powoływanej przez organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola powiadamia Radę Rodziców o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela, rada w ciągu 14 dni od otrzymania pisma powinna przedstawić swoją opinię. Nie przedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania w ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, ustalając zasady i zakres współpracy.
- W przedszkolu może być powołana Rada Przedszkola zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o systemie oświaty.
§ 13
Zasady współdziałania organów przedszkola
- Organy przedszkola współdziałające ze sobą zapewniają:
- Każdemu z nich możliwość właściwego, swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty i zawartych w Statucie Przedszkola.
- Bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami poprzez formy wymienione w §13 ust. 4 i § 13 ust. 1 i ust. 2.
- Między dyrektorem przedszkola, rada pedagogiczną i rada rodziców obowiązują następujące zasady współdziałania:
- Dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców wspólnie organizują prace przedszkola (wycieczki, uroczystości, wzbogacanie w zabawki i pomoce dydaktyczne).
- Dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców wspólnie informują o podjętych działaniach i decyzjach.
- Dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców współpracują ze sobą w sprawach wychowania, nauczania i opieki.
- Współdziałanie ma na celu stwarzanie jak najlepszych warunków pracy wychowanka oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- Przedszkole organizuje następujący formy współdziałania z rodzicami:
- Zebrania grupowe.
- Kontakty indywidualne z inicjatywy rodziców, nauczycieli, specjalistów.
- Konsultacje specjalistów.
- Zajęcia otwarte dla rodziców.
- Uroczystości, imprezy integracyjne z udziałem rodziców i innych członków rodziny.
- Pogadanki, szkolenia, warsztaty dla rodziców.
- Kącik dla rodziców.
- Częstotliwość organizowania form, o których mowa w ust. 4 corocznie określa dyrektor w planie współpracy z rodzicami.
- Współdziałanie Dyrektora i Rady Pedagogicznej z Rodzicami uwzględnia prawa i obowiązki rodziców wynikających z przepisów ustawy o systemie oświaty, przepisów wykonawczych do ustawy oraz z Europejskiej Karty Praw i Obowiązków Rodziców.
- Rodzice mają prawo:
- Do znajomości programów realizowanych w oddziale.
- Do uzyskiwania rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Do pełnej znajomości i akceptacji tego, co się w przedszkolu jego dziecka dzieje.
- Do występowania do dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
- Domagania się od przedszkola, aby ich dzieci osiągnęły określoną wiedze duchową i kulturową.
- Żądania wysokiej jakości usług edukacyjnych, oferowanych przez przedszkole.
- Do uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” ich dzieci.
- Do wychowywania ich dzieci w duchu tolerancji, zrozumienia dla innych bez dyskryminacji wynikających z koloru skóry, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej.
- Rodzice mają obowiązek:
- Przekazywania informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych (tj. domu i przedszkola) celów edukacyjnych.
- Świadomego wyboru drogi edukacyjnej, jaką dziecko powinno zmierzać.
- Wychowywać swoje dziecko w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań.
- Osobiście włączyć się w życie przedszkola ich dziecka i stanowić istotna część społeczności lokalnej.
- Poświecić swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich przedszkolu, aby wzmocnić ich wysiłki kierowane na osiągnięcie określonych celów edukacyjnych.
- Poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności ,,pierwszych nauczycieli” i partnerów w kontaktach przedszkole-dom.
§ 14
Między organami przedszkola ustala się następujący tryb rozwiązywania sporów:
- Dyrektor a Rada Pedagogiczna:
Dyrektor i Rada Pedagogiczna powinny dążyć do polubownego załatwienia sporu w toku:
- Indywidualnych rozmów.
- Nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej zwołanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
- Nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej zwołanych na wniosek dyrektora lub Rady Pedagogicznej z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w ciągi 14 miesiąca od daty złożenia wniosku.
- W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie do:
- W zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- W zakresie spraw finansowych i administracyjnych do organu prowadzącego.
- W przypadku sporów o roszczenia wynikające ze stosunku pracy mają zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy.
- Dyrektor, Rada Pedagogiczna a Rada Rodziców:
Dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada rodziców powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu w toku:
- Indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami.
- Indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami z udziałem dyrektora.
- Indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami.
- Zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 7 dni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.
- Zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.
- W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu Rada Rodziców (rodzice) ma prawo złożyć odwołanie:
- W zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- W zakresie spraw finansowych i administracyjnych do organu prowadzącego.
- DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNA I OPIEKUŃCZA PRZEDSZKOLA
§ 15
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza z dziećmi prowadzona jest przez nauczycieli w oparciu o program wychowania przedszkolnego dopuszczony do realizacji przez dyrektora, zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, określoną przez MEN odrębnymi przepisami ( Dz. U. z 2009r. Nr 4 poz. 17).
Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego. Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu program zaproponowany przez nauczyciela, który będzie uwzględniony w przedszkolnym zestawie programów wychowania przedszkolnego w danym roku szkolnym.
- Program wychowania przedszkolnego realizowane przez nauczycielki:
- Stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Zawiera:
- Szczegółowe cele kształcenia i wychowania.
- Treści zgodne z treściami nauczania zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci oraz warunków, w jakich program będzie realizowany.
- Opis założonych osiągnięć dziecka.
- Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia.
- Jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
- Przedszkole realizuje dla dziecka 5 letniego obowiązek nauki języka obcego w ramach bezpłatnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole organizuje naukę religii dla dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym
- Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe stosowne do możliwości rozwojowych dzieci i oczekiwań rodziców. Przy doborze zajęć dodatkowych uwzględniane są również możliwości przedszkola.
- Zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu:
- Języki obce.
- Zajęcia z zakresu kultury fizycznej o charakterze profilaktycznym i korektywnym.
- Zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne).
- Religia.
- Zajęcia taneczne.
- Zajęcia dodatkowe są prowadzone przez specjalistów w danym zakresie i wykraczają poza bezpłatną podstawę programową wychowania przedszkolnego. Organizowane są na wniosek rodziców.
- Zajęcia dodatkowe organizowane są zgodnie z harmonogramem ustalanym przez dyrektora.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w przedszkolu dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- Z dziećmi w wieku 3-4 lata – około 15 minut.
- Z dziećmi w wieku 5-lat – około 30 minut.
- W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
- Co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela).
- Co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.).
- Najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego.
- Pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają przepisy szczegółowe.
- Do działalności statutowej przedszkole posiada:
- Osiem sal zajęć, odpowiednio wyposażonych w meble, zabawki i nowoczesne pomoce oraz zabawki edukacyjne.
- 2 sale gimnastyczne wyposażone w sprzęt, przybory i urządzenia sportowe.
- 2 sale do zajęć specjalistycznych.
- Teren ogrodu wyposażony w sprzęt do zabaw na powietrzu.
- Zaplecze sanitarno-gospodarcze.
- ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 16
- Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny od 1 września do 31 sierpnia.
- Przedszkole pracuje 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku, przez dziesięć godzin dziennie od 6:30 do 16:30. Czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę wynosi nie mniej niż 5 godzin dziennie i jest przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, odbywa się w godzinach 8:00-13:00.
- Godziny pracy oddziałów są dostosowane do potrzeb rodziców i liczby godzin finansowanych przez organ prowadzący.
- Przerwę wakacyjną ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora.
- Przerwa wakacyjna nie może być krótsza niż 1 miesiąc i dłuższa niż 2 miesiące.
- W okresie przerwy wakacyjnej dzieci mogą uczęszczać do przedszkola dyżurującego wyznaczonego przez dyrektora przedszkola we współpracy z dyrektorami przedszkoli niepublicznych.
§ 17
- Podstawową jednostką organizacyjną w przedszkolu jest oddział.
- Ilość oddziałów w danym roku szkolnym jest określona w arkuszu organizacji przedszkola.
- Godziny pracy poszczególnych oddziałów zawarte są w arkuszu organizacyjnym przedszkola.
- W okresach zmniejszonej frekwencji dzieci (ferie, wakacje, choroby dzieci, kadry), dyrektor może ograniczyć liczbę oddziałów.
- W oddziale grupuje się w zasadzie dzieci według zbliżonego wieku.
- Zasady doboru dzieci do danego oddziału mogą być rozszerzane stosownie do potrzeb rozwojowych dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień, a także potrzeb społecznych.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.
§ 18
- Organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora do 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący do 25 maja każdego roku.
- Arkusz organizacyjny przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji przedszkola dyrektor określa w szczególności:
- Czas pracy poszczególnych oddziałów.
- Liczbę pracowników przedszkola.
- Ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
- W arkuszu organizacyjnym przedszkola podaje się w podziale na stopnie awansu zawodowego liczbę nauczycieli ubiegający się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminu oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
§ 19
- Szczegółową organizację pracy przedszkola w ciągu tygodnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców. Dostosowany jest do założeń programowych.
- W ramowym rozkładzie dnia uwzględnia się:
- Godziny pracy przedszkola ze wskazaniem godzin pracy poszczególnych oddziałów.
- Godziny podawania każdego z 3 posiłków.
- Harmonogram zajęć dodatkowych organizowanych w przedszkolu.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczycielki, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla swego oddziału szczegółowy rozkład dnia, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
- W szczegółowym rozkładzie dnia nauczycielki zobowiązane są:
- Uwzględniać ustalenia czasowe zawarte w ramowym rozkładzie dnia.
- Zachowywać proporcje zagospodarowania czasu przebywania dzieci w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym.
- Szczegółowy rozkład dnia ma charakter otwarty, pozwalający na uwzględnienie propozycji dzieci.
- Szczegółowy rozkład dnia obowiązujący w danym oddziale nauczycielki wpisują do dziennika zajęć.
- ZASADY POBIERANIA ODPŁAT ZA PRZEDSZKOLA
§ 20
- Nauczanie i wychowanie w ramach podstawy programowej jest bezpłatne.
- W przedszkolu obowiązuje odpłatność opłata godzinowa za korzystanie z opieki w czasie przekraczającym czas wyznaczony na realizację podstawy programowej.
- Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu ustala organ prowadzący.
- Wysokość odpłatności za wyżywienie dziecka ustala przedszkole według prowadzonej kalkulacji, biorąc pod uwagę ceny artykułów żywnościowych, opłata ta obejmuje koszt trzech posiłków dziennie.
- Opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana jest z góry, do 15 każdego miesiąca. Opłata za wyżywienie pobierana jest z góry do 15 każdego miesiąca.
- W przypadku nieobecności dziecka, na koniec miesiąca, przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową oraz opłatę godzinową pomnożoną przez liczbę dni nieobecności.
- Rodzice nie wnoszą opłaty za udział dziecka w zajęciach dodatkowych. Dyrektor w arkuszu organizacyjnym określa te zajęcia.
- Dzieci w przedszkolu ubezpieczane są dobrowolnie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Opłatę z tytułu ubezpieczenia uiszczają rodzice (prawni opiekunowie) na początku roku szkolnego.
§ 21
W przedszkolu obowiązują następujące zasady korzystania z wyżywienia:
- Przedszkole zapewnia dziecku korzystanie z trzech posiłków: śniadania, II dania i zupy.
- Ilość posiłków uzależniona jest od czasu pobytu dziecka w przedszkolu i zapisu rodziców na ilość posiłków.
- Czas pobytu dziecka w przedszkolu oraz ilość posiłków rodzice deklarują w karcie zgłoszenia dzieci do przedszkola.
- Z wyżywienia w przedszkolu może korzystać również personel przedszkola według zasad określonych przez organ prowadzący.
- WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 22
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat.
- Dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku, w przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza starsze rodzeństwo dziecka i w grupie dzieci najmłodszych są wolne miejsca.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 5 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
- Dziecko w wieku 5 lat jest objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
§ 23
- Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw dziecka, a w szczególności do:
- Właściwego zagospodarowanie procesu opiekuńczo-wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i zasad bezpieczeństwa.
- Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Akceptacji takim, jakim jest.
- Poszanowania jego własności.
- Podejmowania decyzji i możliwości wyboru.
- Partnerskiej rozmowy na każdy temat.
- Znajomości swoich praw.
- Regulowania własnych potrzeb.
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy.
- Aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi.
- Doświadczenia konsekwencji własnego zachowania ( ograniczonego względami bezpieczeństwa).
- Badania i eksperymentowania.
- W przedszkolu dziecko ma obowiązek:
- Przestrzegać zawartych umów.
- Dbać o zabawki, szanować pracę innych oraz cudzą własność, nie niszczyć jej.
- Nie krzywdzić siebie i innych.
- Nie urządzać niebezpiecznych zabaw.
- Nie przeszkadzać innym w pracy i w zabawie.
- Nie używać brzydkich słów, nie kłamać.
- Nie niszczyć przyrody, opiekować się zwierzętami i roślinami.
- Nie dokuczać słabszym kolegom, opiekować się młodszymi dziećmi.
§ 24
- Rekrutację dzieci do przedszkola prowadzi się co roku wg następującego harmonogramu:
- Od 1.III do 15.III- potwierdzenie kontynuowania przez dziecko edukacji przedszkolnej w kolejnym roku szkolnym.
- Od 1.III do 31.III- wydawanie i przyjmowanie kart zgłoszenia dziecka do przedszkola.
- Od 1.IV. do 15.IV. kwalifikacja dzieci do przedszkola dokonywana przez:
- Dyrektora, jeżeli ilość zgłoszonych dzieci jest mniejsza lub taka sama jak ilość miejsc w przedszkolu.
- Komisję Rekrutacyjną, jeżeli zgłoszono więcej dzieci niż wynosi liczba miejsc w przedszkolu.
- 15.IV - wywieszenie imiennych list dzieci przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola.
- Rodzice dzieci nieprzyjętych do przedszkola mogą składać podania o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora przedszkola w terminie od 1.VI do 30.VII.
- Rozpatrywanie odwołań odbywa się po 15.IX. lub w terminach wcześniejszych, jeśli przedszkole uzyska wolne miejsca wskutek rezygnacji z miejsca w przedszkolu rodziców dzieci przyjętych.
- Komisję kwalifikacyjną powołuje dyrektor przedszkola.
- Decyzje komisji kwalifikacyjnej są protokołowane.
- Protokoły z posiedzenia komisji łącznie z kartami zgłoszeń dzieci przechowywane są w kancelarii przedszkola.
- Kryteria przyjęcia do przedszkola określa Procedura Rekrutacji do Przedszkola Miejskiego nr 2 w Braniewie.
- W ciągu roku przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje dyrektor.
- Osoby niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola na warunkach i trybie dotyczącym obywateli polskich.
§ 25
- Dyrektor, w drodze decyzji, może skreślić z listy dziecko uczęszczające do przedszkola, gdy:
- Rodzice nie przestrzegają statutu przedszkola.
- Dziecko zagraża bezpieczeństwu i życiu innych dzieci.
- Dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres miesiąca, a rodzice nie zgłaszają przyczyny nieobecności.
- Rodzice bez podania przyczyny systematycznie zalegają z opłatami za przedszkole.
- Procedura postępowania w przypadku skreślenia dziecka z listy wychowanków:
- Podjęcie uchwały Rady Pedagogicznej i zaciągnięcie opinii Rady Rodziców.
- Pisemne zawiadomienie rodziców o zamiarze skreślenia z listy przedszkolaków z podaniem przyczyny, terminu do dopełnienia formalności, przewidywanego terminu skreślenia.
- Pisemne zawiadomienie o skreśleniu dziecka z listy wychowanków z podaniem, w jakim terminie i do kogo może się odwołać.
- Od decyzji skreślenia dziecka z listy wychowanków rodzic ma prawo wnieść odwołanie do właściwego organu prowadzącego.
- Dyrektor nie może skreślić z listy wychowanków dziecka objętego rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
- NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 26
- W przedszkolu zatrudnia się:
- Dyrektora.
- Nauczycieli wychowania przedszkolnego.
- Nauczycieli do prowadzenia zajęć dodatkowych.
- Pracowników administracji.
- Pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 27
NAUCZYCIELE
Nauczyciel odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych opiece dzieci.
- Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
- Kształtować u dzieci umiejętności i wiadomości określonych w 15 obszarach edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Realizować program wychowania przedszkolnego z zastosowaniem nowoczesnych metod nauczania i środków dydaktycznych.
- Systematycznie oceniać wiadomości i umiejętności dzieci oraz analizować ich niepowodzenia.
- Organizować dzieciom odpowiednie warunki do zabawy i nauki.
- Wdrażać dzieci do samodzielnej, systematycznej pracy i samodzielnego rozwiązywania problemów.
- Dbać rozwój psychofizyczny dzieci poprzez aranżowanie działań prozdrowotnych.
- Zasięgać opinii rodziców przed podjęciem ważnych decyzji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dotyczących dzieci.
- Reagować na zjawiska patologiczne w rodzinie i środowisku dziecka i współdziałać z instytucjami opieki i ochrony praw dziecka.
- Poszerzać i aktualizować wiedzę z zakresu wychowania przedszkolnego, psychopedagogicznej, podwyższać swoje kwalifikacje poprzez udział w różnych formach doskonalenia.
- Organizować proces wychowawczo-dydaktyczny i opiekuńczy zgodnie ze wskazaniami prawa wewnątrz przedszkolnego.
- Nauczyciel ma prawo:
- Zaproponowania do realizacji programu wychowania przedszkolnego opracowanego samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów).
- Doboru form i metod pracy, propagowanych w pedagogice wychowania przedszkolnej.
- Korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dokumentację pomocniczą ustaloną na dany rok szkolny na plenarnym posiedzeniu rady pedagogicznej.
- Nauczyciel wykonuje inne czynności wynikające z organizacji pracy przedszkola ze szczególnym uwzględnieniem zajęć edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci.
§ 28
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELA
I. W zakresie współdziałania z rodzicami
- Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności:
- Organizować formy współdziałania z rodzicami określone w § 13 pkt 4.
- Prezentować rodzicom osiągnięcia dzieci.
- Informować rodziców o realizacji zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego.
- Pozyskiwać informacje dotyczące dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Włączać rodziców w działalność przedszkola.
- Prowadzić obowiązującą dokumentację.
II. W zakresie planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej nauczyciel prowadzący oddział zobowiązany jest w szczególności:
- Opracowywać plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej i zawierać w nich:
- Tematy kompleksowe i czas przewidziany na jego realizację w grupie 3 latków do końca pierwszego półrocza nauczyciel może nie określać tematów kompleksowych.
- Cele szczegółowe, jakie mają osiągnąć dzieci.
- Planowane działanie zadań programowych (obszar i umiejętności).
- Planowane formy współdziałania z rodzicami.
- Planowane formy współdziałania ze szkołą (5 latki).
- Uwagi o realizacji nauczyciel zaznacza, które zadania zostały zrealizowane, co osiągnęły dzieci i co wymaga dalszego działania.
- Realizację planów wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych nauczyciel dokumentuje w dzienniku zajęć, przestrzegając niżej wymienionych ustaleń:
- Aranżuje w ciągu dnia sytuacje edukacyjne uwzględniając formy i metody pracy inspirując dzieci do podejmowania aktywności z dominacją: ruchu, działalności plastycznej, technicznej i konstrukcyjnej, umysłowej, w ilości zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci.
- Przestrzega przemienności działań wymagających koncentracji i wysiłku umysłowego ze swobodną działalnością dzieci.
- Zaplanowane sytuacje edukacyjne realizuje podczas pracy z całą grupą, w zespołach powstającymi spontanicznie z inicjatywy dzieci, w zespołach dobieranych przez nauczyciela oraz indywidualnie z dzieckiem, w czasie ustalonym w szczegółowym rozkładzie dnia.
- W zapisach w dzienniku zajęć zawiera wszystkie działania organizowane w danym dniu. W zapisie uwzględnia: zamierzone efekty pracy nauczyciela oraz cele operacyjne.
III. W zakresie prowadzenia i dokumentowania obserwacji pedagogicznych dzieci.
- Nauczyciel prowadzący oddział zobowiązany jest w szczególności:
- Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji Prowadzić obserwację każdego dziecka przez cały okres pobytu w przedszkolu i rejestrować wyniki w obowiązującej w przedszkolu „Karcie obserwacji” - 2 razy w roku ( X/XI i IV/V).
- Sporządzać zbiorcze zestawienie wyników obserwacji rozwoju dzieci swojego oddziału, celem rozpoznania mocnych i słabych stron grupy, jako całości i przyjęcia kierunków pracy z całą grupą na kolejne półrocze – to zestawienie jest podstawą podsumowania pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej za każde półrocze.
- W przypadku dzieci nowoprzyjętych rejestrować wyniki obserwacji przez pierwsze 6 tygodni (wyjątek stanowią dzieci 3- letnie).
- Podsumowywać wyniki obserwacji. Wskazać potrzeby rozwojowe dziecka:
- Wspomaganie w zakresie uzdolnień i predyspozycji ( kierunki działań).
- Trudności i deficytów ( kierunki działań).
- Dodatkowe istotne uwagi o dziecku.
- Przyjęte kierunki pracy z dzieckiem na koniec II półrocza roku poprzedniego stanowią stan wyjściowy do pracy w I półroczu roku następnego, a na koniec I półrocza danego roku szkolnego - stan wyjścia na II półrocze tego roku.
- Przeprowadzić analizę gotowości dziecka 5- letniego do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Nauczyciel zobowiązany jest do wydania rodzicowi dziecka 5- letniego, a do końca roku 2011/12 również dla dziecka 6-letniego, pisemnej „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” do 30 kwietnia roku szkolnego.
Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
- Rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać.
- Nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.
- Pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
IV. W zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i opiekę zdrowotną.
- Nauczyciel prowadzący oddział zobowiązany jest w szczególności:
- Wnioskować o indywidualne konsultacje ze specjalistami, w celu przebadania dzieci w zakresie posiadanych deficytów rozwojowych.
- Zapraszać specjalistów na zebrania z rodzicami.
- Współdziałać z rodzicami w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, której to zasady określono w § 6 statutu.
§29
Szczegółowe zakresy obowiązków innych nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu.
- Logopeda zobowiązany jest w szczególności:
- Diagnozować dzieci zgłaszane przez nauczycieli i rodziców.
- Organizować i prowadzić różne formy terapii dla dzieci z wadami wymowy.
- Prowadzić doradztwo dla nauczycieli i rodziców przedszkola.
- Współpracować z nauczycielami i rodzicami w celu minimalizacji skutków zaburzeń mowy.
- Brać udział w posiedzeniach rady pedagogicznej.
- Prowadzić obowiązującą dokumentację.
- Wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora przedszkola wynikających zapewnienia prawidłowej organizacji pracy przedszkola.
- Psycholog zobowiązany jest w szczególności:
- Diagnozować dzieci zgłaszane przez nauczycieli i rodziców.
- Rozpoznawać indywidualne potrzeby dzieci oraz analizować przyczyny niepowodzeń.
- Określać formy i sposoby udzielania pomocy dzieciom odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Prowadzić doradztwo psychologiczne dla rodziców i nauczycieli.
- Współpracować z nauczycielami i rodzicami w minimalizowaniu skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjować różne formy pomocy wychowawczej.
- Prowadzić obowiązującą dokumentację.
- Wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z zapewnienia prawidłowej organizacji pracy przedszkola.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zobowiązany jest w szczególności:
- Rozpoznawać indywidualne potrzeb dziecka oraz analizować przyczyny niepowodzeń.
- Określać formy i sposoby udzielania dzieciom, w tym dzieciom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Prowadzić zajęcia korekcyjno- kompensacyjne dla dzieci zakwalifikowanych przez dyrektora (indywidualnie i zespołowo).
- Organizować i prowadzić różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli.
- Podejmować działania profilaktyczno-wychowawcze.
- Wspierać działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli.
- Działać na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Prowadzić obowiązującą dokumentację.
- Wykonywać inne czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z potrzeb przedszkola.
- Nauczyciel zajęć o charakterze profilaktyczno- korektywnych zobowiązany jest w szczególności:
- Uwzględniać w metodach i formach pracy ogólne założenia programowe kultury fizycznej obowiązujące dla dzieci przedszkolnych, dostosować je do aktualnych możliwości i potrzeb dziecka.
- Prowadzić obowiązującą dokumentację.
- Nauczyciel języka angielskiego zobowiązany jest w szczególności:
- Opracowywać i przedstawiać Dyrektorowi do zatwierdzenia okresowe plan pracy – określać w nich zadania programowe, planowane sytuacje edukacyjne cele operacyjne oraz termin realizacji.
- Dokumentować pracę w dzienniku zajęć.
- Monitorować osiągnięcia edukacyjne dzieci i prezentować Radzie Pedagogicznej i rodzicom.
- Nauczyciel prowadzący naukę religii zobowiązany jest w szczególności:
- Organizować na życzenie rodziców zajęcia katechezy dla dzieci 5- letnich.
- Współpracować z domem rodzinnym w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Prowadzić obowiązującą dokumentację.
- W sprawach merytorycznych podlega kurii biskupiej.
§ 30
Główny księgowy przedszkola bezpośrednio podlega dyrektorowi przedszkola i wspólnie z dyrektorem ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansowo- rachunkową.
Prawa i obowiązki głównego księgowego reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 1991 r. W sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetów, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych (Dz.U. Nr 40, poz.174).
Do szczegółowych obowiązków głównego księgowego należy:
- Opracowywanie planów i budżetów finansowych, prowadzenie kart dochodów i kosztów na bieżąco.
- Prowadzenie ksiąg inwentarzowych i kart materiałowych na bieżąco, uzgadnianie ich z księgowością syntetyczną.
- Prowadzenie analityki do kont rozliczeniowych.
- Sprawdzanie dokumentów finansowych pod kontem formalnym i rachunkowym, zatwierdzanie ich do zapłaty, dokonywanie przelewów.
- Dekretacja dokumentów, kontrola pod względem prawidłowości.
- Prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie naliczania zasiłków chorobowych, rodzinnych, wychowawczych, macierzyńskich i innych zasiłków płatnych z ZUS-u, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dokonywanie przeliczeń zasiłków wypłacanych z ZUS-u w terminach obowiązujących, uaktualnianie zaświadczeń potrzebnych do ustalenia wysokości wypłacanych zasiłków.
- Prowadzenie pełnej dokumentacji związanej z naliczeniami wynagrodzeń osobowych, godzin nadliczbowych, premii dla pracowników przedszkola oraz prowadzenie na bieżąco imiennych kart wynagrodzeń.
- Prowadzenie imiennej ewidencji wypłacanych zasiłków(kart wypłat) na bieżąco.
- Sporządzanie list płac wynagrodzeń osobowych, godzin nadliczbowych oraz zasiłków wypłacanych przez ZUS na podstawie aktualnych dokumentów.
- Przestrzeganie terminu wypłat, sporządzanie przelewów dotyczących potrąceń wynagrodzeń.
- Sporządzanie deklaracji z rozliczeń zasiłków ZUS.
- Rozliczanie pracownika administracji na stanowisku samodzielnego referenta z pobranej i wypłacanej gotówki (kontrola terminów odprowadzania gotówki do banku).
- Sprawdzanie miesięcznych rozchodów magazynowanych sporządzonych przez intendenta, uzgodnienie stanów magazynowych.
- Prawidłowe i terminowe rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora przedszkola.
§ 31
Do obowiązków kierownika gospodarczego należy w szczególności:
- Sprawowanie i koordynacja działań związanych z całością spraw gospodarczych przedszkola.
- Sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola.
- Załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola (konserwacja, remonty).
- Kontrola nad właściwym funkcjonowaniem urządzeń, sprzętów, instalacji elektrycznej, gaśnic zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP i PPOŻ.
- Zaopatrywanie przedszkola w sprzęty, pomoce dydaktyczne, artykuły przemysłowe itp., zapewniające właściwy rytm pracy placówki zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
- Nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji żywieniowych.
- Planowanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami oraz wywieszanie ich dla rodziców.
- Planowanie i organizacja zakupów, wydawanie do kuchni artykułów spożywczych, wpisywanie ich codziennie do dziennika żywnościowego.
- Prowadzenie magazynu artykułów spożywczych oraz ewidencję środków czystości.
- Zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 32
Do obowiązków samodzielnego referenta należy w szczególności:
- Prowadzenie kasy przedszkola, księgowanie odpłatności za przedszkole, dekretacja i księgowanie rachunków i faktur VAT, rozliczanie nieobecności dzieci w przedszkolu, wypłat pieniędzy dla pracowników przedszkola, sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem. Prowadzenie kadr przedszkola; dokumentacja przyjęcia i zwolnienia pracownika oraz przebiegu pracy, prowadzenie akt osobowych, urlopy, delegacje.
- Prowadzenie sekretariatu przedszkola.
- Wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 33
Do obowiązków woźnych oddziałowych należy w szczególności:
- Utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach, łącznie z kącikami tematycznymi.
- Mycie zabawek co najmniej 1 raz na miesiącu.
- Estetyczne podawanie dzieciom posiłków.
- Podawanie napojów w ciągu dnia oraz uzupełnianie kubeczków jednorazowych.
- Przygotowanie sal do i po leżakowaniu.
- Zmiana pościeli, wydawanie pościeli rodzicom.
- Pomoc w organizowaniu pracy wychowawczo- dydaktycznej z dziećmi i dekorowaniu sali.
- Opieka w czasie spacerów i wycieczek, pełnienie dyżuru w czasie pobytu dzieci na placu zabaw.
- Wykonywanie czynności obsługowych w stosunku do dzieci, sprzątanie po małych przygodach oraz pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
- Inne prace wynikające z rozkładu zajęć dzieci w przedszkolu: pomoc w karmieniu dzieci, pomoc w ubieraniu i rozbieraniu dzieci, pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety.
- Odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych- w pomieszczeniach, w których nie przebywają dzieci.
- Zgłaszanie dyrektorowi lub kierownikowi gospodarczemu zagrożeń i uszkodzeń sprzętu.
- Wykonywanie innych poleceń dyrektora oraz kierownika gospodarczego związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 34
Do obowiązków pomocy nauczyciela należy w szczególności:
- Pomoc dziecku w codziennych czynnościach podczas pobytu w przedszkolu.
- Pomoc nauczycielce przy wychowankach podczas ich pobytu w przedszkolu.
- Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci podczas ich drogi do łazienki, szatni.
- Opieka w czasie spacerów i wycieczek.
- Pomoc dzieciom w ubieraniu i rozbieraniu przed wyjściem na spacer.
- Pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety.
- Pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących.
- Czuwanie nad estetycznym wyglądem dziecka.
- W razie zdarzenia się dziecku "małej przygody" pomoc w umyciu i przebraniu dziecka.
- Pomoc w sprzątaniu zabawek wspólnie z dziećmi.
- Pomoc nauczycielce w dekoracji sali.
- Usuwanie wszelkich dostrzeżonych braków i błędów grożących wypadkiem bądź mogących przynieść szkodę zdrowiu dzieci.
- Doraźne zastępowanie woźnej oddziałowej w razie jej nieobecności.
- Doraźna pomoc w gruntownych porządkach woźnym oddziałowym.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z organizacji pracy placówki.
§ 35
Do obowiązków kucharza należy:
- Zapewnienie zdrowego racjonalnego i zgodnego z normą żywienia.
- Uczestniczenie w planowaniu posiłków i przygotowywanie posiłków wg opracowanego jadłospisu.
- Dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków i wydawanie ich o właściwych porach.
- Przestrzeganie zasad technologii i estetyki wg zasad HACCP, przepisów BHP i PPOŻ.
- Natychmiastowe zgłaszanie kierownikowi gospodarczemu powstałych usterek oraz wszelkich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia lub życia.
- Przyjmowanie produktów z magazynu, racjonalne ich wykorzystanie.
- Prowadzenie magazynu podręcznego.
- Utrzymanie w stanie używalności powierzony sprzęt, dbanie o czystość w pomieszczeniach kuchennych.
- Organizowanie praktyk uczniowskich - zawód kucharz w technikum gastronomicznym.
- Wykonywanie innych poleceń dyrektora oraz kierownika gospodarczego związanych z organizacja pracy w przedszkolu.
§36
Do obowiązków pomocy kuchennej należy:
- Przygotowywanie potraw zgodnie z przyjętymi procedurami.
- Utrzymanie w czystości pomieszczeń kuchennych, sprzętu i naczyń kuchennych.
- Utrzymywanie w stanie używalności powierzony sprzęt.
- Pranie ścierek, ręczników i fartuchów.
- Wykonywanie innych poleceń dyrektora oraz kierownika gospodarczego związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
§37
Do obowiązków konserwatora należy:
- Nadzór nad całym obiektem.
- Utrzymanie czystości w przedszkolu i w ogrodzie:
- Zamiatanie, podlewanie, odśnieżanie, posypywanie piaskiem (zależnie od potrzeb) całego terenu wokół budynku, dojście do budynku i na zewnątrz ogrodzenia.
- Utrzymanie czystości tarasów, śmietnika, schodów.
- Utrzymanie czystości w pomieszczeniu i na terenie powierzonym jego opiece.
- Codzienne dokonywanie przeglądu w godzinach porannych całego terenu.
- Ścinanie trawy i krzewów w zależności od potrzeb.
- Prace organizacyjno-porządkowe:
- Wywieszanie flagi państwowej w dniach poprzedzających święta narodowe.
- Pomaganie kierownikowi gospodarczemu przy dokonywaniu drobnych zakupów.
- Przynoszenie i odnoszenie poczty i czasopism.
- Pomaganie przy generalnych porządkach (trzepanie dywanów, prace na wysokościach itp.).
- Dokonywanie drobnych napraw sprzętu, urządzeń, ogrodzenia przedszkola.
- Przestrzeganie przepisów BHP, PPOŻ oraz dyscypliny pracy.
- Utrzymanie wzorowej czystości i porządku na stanowisku pracy.
- Ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzony sprzęt, narzędzia, materiały i oszczędne gospodarowanie nimi.
- Wykonywanie innych poleceń dyrektora oraz kierownika gospodarczego związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§38
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
osoba wytwarzająca informację publiczną: Mariusz RakociĹskidata wytworzenia informacji publicznej: 2016-01-10
|