Strona gwna
bip.gov.pl
Instrukcja O Biuletynie Redakcja
Biuletyn Informacji Publicznej > Jednostki Organizacyjne Miasta > Szkoła Podstawowa nr 5 > Dokumenty > Statut Szkoły Podstawowej Nr 5 w Braniewie > 7. PROGRAM PROFILAKTYKI Dzi jest 26.04.2024

Data ostatniej aktualizacji 12.01.2016
Liczba odwiedzin 6486609
  7. PROGRAM PROFILAKTYKI

„Czujemy si bezpiecznie w naszej szkole”

 

Lp.

Zadanie

Cel

Formy realizacji

Osoba odpowiedzialna

Termin

Zadanie kierowane do:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Wprowadzenie do profilaktyki

1. Bank informacji o przejawach przemocy i agresji w poszczeglnych klasach

Dostarczanie informacji nauczycielom

o rozpoznanych zjawiskach agresji i przemocy. Ucze wie, kogo moe poinformowa o formie i miejscu, oraz sprawcy przemocy 

- analiza informacji dostarczonych przez uczniw

( skrzynka na zgaszane problemy )

- praca w zespoach klasowych

( pogadanka, rozmowa kierowana)

Wychowawca klasy

Cay rok

- uczniowie

- wychowawcy klas

2. Zapewnienie bezpieczestwa uczniom podczas przerw, lekcji i organizowanych zastpstw

Ucze ma czu si w szkole bezpiecznie

- utrzymanie obsady nauczycieli dyurujcych 

- korytarze, szatnie, azienki

- wczenie do penienia dyurw obsug szkoy i rodzicw

- ograniczy wychodzenie uczniw podczas lekcji ( rozezna sytuacje u rodzicw)

- Dyrektor szkoy

 

 

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy klas

Cay rok

 

 

 

 

 

 

 

 

Cay rok

- nauczyciele

-rodzice

-pracownicy obsugi

 

 

 

 

 

- rodzice

- nauczyciele

 

 

 

 

Wprowadzenie do profilaktyki

3. Sankcje groce sprawcom przemocy.

(Biecy przepyw informacji n - l – rodzic na temat przemocy w szkole 

Uwiadomienie uczniowi i rodzicom konsekwencji grocych za stosowanie przemocy wobec innych ( regulamin oceniania ucznia z zachowania)

Przekazanie informacji na spotkaniach z rodzicami

- dyskusja z rodzicami

- uwzgldnienie zgoszonych wnioskw przez rodzicw

- wychowawcy klas

- rodzice

 

Cay rok

- uczniowie

-rodzice

4. Opis i analiza realizacji programu na posiedzeniach Rady Pedagogicznej

Informowanie Rady Pedagogicznej o aktualnej sytuacji

( dzielenie si wiedz)

- sprawozdanie

- dyskusja na spotkaniu z Rad Pedagogiczn

- zorganizowanie debaty z udziaem realizatorw programu

- pedagog szkolny

- zesp do spraw profilaktyki (dbao o waciwy klimat i atmosfer spotkania)

Raz w semestrze

Rada Pedagogiczna

 

5. Zgromadzenie i przygotowanie do prezentacji materiaw dotyczcych agresji i przemocy oraz zaj edukacyjnych

Omwienie zjawiska agresji i przemocy w klasie (podstawa-przeprowadzane ankiety)

- spotkania z rodzicami organizowane przez wychowawcw klas

- wzbogacanie zbiorw biblioteki o aktualne wydawnictwa

- sporzdzenie zestawienia bibliograficznego w wyborze

- ekspozycja ksiek

( propozycje lektur dla rodzicw)

- wychowawcy klas

 

 

 

- nauczyciele bibliotekarze

X danego roku

 

 

 

 

 

 

Raz w semestrze

- rodzice

- nauczyciele

Dziaania profilaktyczne

1. Przeprowadzenie zaj edukacyjnych w klasach.

1. Wdraanie do wspdziaania w grupie

( uwiadomienie sobie, e kady jest inny, wyjtkowy-jedyny w swoim rodzaju; naley go chroni, nie wolno niszczy, bi, dokucza.

2. Nabywanie umiejtnoci komunikowania si budowania pozytywnych relacji bez wywoywania konfliktw, prowokowania do sytuacji agresywnych.

3. Prawidowe zapobieganie sytuacj konfliktowym .

4. Umiejtno obrony przed negatywn presj grupy, radzenie sobie w trudnych sytuacjach przemocy

5. Ucze jest wiadomy konsekwencji stosowania przemocy wobec innych.

6. Wzmocnienie poczucia bezpieczestwa w szkole.

Warsztaty; (cele zaj edukacyjnych) „Poznajemy si”

„Kim jestem-moja rodzina”

„Moje mocne strony”

„Mj kolega przyjaciel”

„Ludzie rni si midzy sob”

„Jak pomc tym, ktrzy s odrzuceni”

„Jak sobie radzi z przemoc”

„Obcy w grupie”

- Zajcia z elementami biblioterapii kl. VI Gry i zabawy interakcyjne Warsztaty (cykl zaj edukacyjnych)

„Jaki jestem” – zajcia integracyjne

:Jak lepiej rozumie innych ludzi”

„Uczymy si wspdziaania”

(pomagamy innym)

 „Co powiniene wiedzie zanim podejmiesz decyzje”

„Konflikty-sposoby rozwizywania ich”

„Uczymy si odmawia”

„Przemoc wok nas”

„Jak sobie radzi w trudnych sytuacjach”.

- wychowawcy klas (posiadaj przygotowanie do przeprowadzenie zaj z programu

„Spjrz inaczej”)

- n-le wietlicy szkolnej (na podstawie zgromadzonych zbiorw scenariuszy

 

-n-le katechezy

-n-le bibliotekarze

Wsplnie z n-lami jzyka polskiego

- wychowawcy klas na podstawie programu „Spjrz inaczej”

-pedagog szkolny na podstawie wybranych warsztatw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas na podstawie programu

„Spjrz inaczej”

- pedagog szkolny na podstawie warsztatw

„Elementarz 7-miu krokw”

 

Cay rok szkolny

-uczniowie

klas I-III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie klas VI

 

 

 

Klasy IV-VI

 

2. Kontynuacja wsppracy z Teatrem Edukacji i Profilaktyki z Krakowa, Zakopanego

Udzia uczniw w spektaklach ukazujcych problem przemocy, potrzeb przyjani, konieczno niesienia pomocy innym.

Spektakl Dla uczniw klas I-IV

 

Spektakl Dla uczniw klas V-VI

(spektakle promujce zdrowy styl ycia)

- pedagog szkolny

 

 

Pedagog szkolny

 

 

Cay rok

 

 

Cay rok

 

-uczniowie klas I-IV

 

-uczniowie klas V-VI

 

 

3. Organizowanie edukacji spoeczno - prawnej

Uwiadomienie uczniom wiadomoci przed prawem i wspodpowiedzialnoci za spokj i porzdek publiczny.

Spotkania w klasach IV – VI z funkcjonariuszem wydziau prewencji w ramach programu „Bezpieczne miasto”

- pedagog szkolny

- wychowawcy klas

- funkcjonariusz Policji

Cay rok

- uczniowie klas IV – VI

 

4. Zorganizowanie zaj dotyczcych tematu agresji przemocy dla nauczycieli i rodzicw

Nauczyciele i rodzice poznaj metody pracy z dzieckiem agresywnym, oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach przemocy

Cykl szkole:

„Agresja wrd dzieci i modziey ”

„Skutki okrelonych postaw rodzicielskich”

„Dziecko nadpobudliwe”

 Tematy s propozycj P.P.P.

Wystawy ksiek i materiaw bibliotecznych

- pedagog szkolny przy wsppracy P.P.P.

 

 

 

 

 

 

 

n-le bibliotekarze

Cay rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raz w semestrze

- rodzice

- nauczyciele

5. Praca z grup uczniw agresywnych

Pomoc uczniom w radzeniu sobie z agresj poprzez cis wspprac z rodzicami i PPP, terapeut

Spotkania z grup uczniw

Wyonionych podczas wczeniejszych dziaa zespou do spraw Profilaktyki i wychowawcw

Spotkania pedagoga, wychowawcy i terapeuty z rodzicami uczniw agresywnych  

- wychowawcy

- pedagog szkolny

- pracownia PPP

(psycholog)

- terapeuta

 

Cay rok

- grupa uczniw

- rodzice

 

 

6. Zorganizowanie innych dziaa zmierzajcych do przeciwdziaania przemocy.

Ksztatowanie i promowanie postaw pozytywnych. Wzmacnianie poczucia wasnej wartoci. Uwraliwianie na krzywd innego czowieka. Upowszechnianie plakatw ulotek .

Konkurs plastyczny

„Stop Agresji”

Apel:

„Przeciw agresji”

Konkurs literacki:

„Jestem koleeski”

(list, dwuwiersz, sentencja, wiersz)

Kolporta

-n-le sztuki

- samorzd klas starszych

- koo teatralne

- biblioteka

- terapeuta

Cay rok

Uczniowie klas I-VI

7. Przygotowanie tablicy informacyjnej powiconej zagadnieniu agresji i przemocy.

Przekaz informacji uczniom, rodzicom, nauczycielom.

Bieca ekspozycja materiaw

- samorzd uczniowski

- zesp do spraw profilaktyki

- terapeuta

I danego roku

- uczniowie

- nauczyciele

- rodzice

8. Podsumowanie rocznej pracy profilaktycznej.

- spotkanie integracyjne

Udzia w spotkaniach integracyjnych: rodzicw, uczniw, nauczycieli

 

 

 

 

Turniej sprawnociowy, inne formy

- dyrekcja szkoy

- zesp do spraw Profilaktyki

 

- wychowawcy

- nauczyciele kultury fizycznej

- wychowawcy

V danego roku

- uczniowie

- nauczyciele

- rodzice

Zobowizuje si kadego wychowawc do realizacji raz w miesicu jednego z tematw zawartych w Szkolnym Programie Profilaktycznym

„Kultura osobista”

 

Lp.

Zadanie

Cel

Formy realizacji

Osoba odpowiedzialna

Termin

Zadanie kierowane do:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

1.

Ksztatowanie i wdraanie nawykw kulturalnego zachowania si. Przestrzeganie 10-ciu przykaza kodeksu ucznia

Wyrabianie  nawykw kulturalnego zachowania si poprzez zapoznanie si z zasadami form towarzyskich obowizujcych w kulturalnym wiecie. Uczymy yczliwoci dla ludzi, liczenie si z nimi i okazywanie szacunku drugiemu czowiekowi

Scenki przygotowane przez grupy: - zachowanie si w szkole i w domu

- z wizyt u przyjaci

- otrzymujemy i dajemy prezenty

- rozmowa o dobrym tonie przy telefonie

- pisanie listw

- kanianie si

- zachowanie si w teatrze, kinie, muzeum, czytelni

- zachowanie si na ulicy

- zachowanie si w podry / autobusem / pocigiem /

- pogadanka, rozmowa kierowana, konkurs, praca w grupach

 

- wychowawcy

kl. I-VI nauczyciele biblioteki przygotowuj literatur na temat kulturalnego zachowania i sporzdzaj wykazy literatury – wychowawcom klas

 

Cay rok

Uczniw wszystkich klas

2.

Promowanie uczniw o wysokiej kulturze osobistej

Pokazanie przykadw uczniw o wysokiej kulturze osobistej

Konkurs na najsympatyczniejsz klas i najsympatyczniejszego ucznia w kl. I-III przez nagrodzenie uczniw znakami graficznymi w kl. IV-VI – przez gosowanie na godz. Wychowawczej i dokonaniu wyboru / zapisu dokonujemy w zeszycie uwag / Sporzdzamy gazetk na korytarzu promujc najsympatyczniejszych uczniw / umieszczamy w gazecie lokalnej

Samorzd szkolny

 

Wychowawcy klas I-VI

Podsumowanie na koniec kadego semestru

 

Cay rok

Wszystkich uczniw kl. I-VI

3.

Spotkania wychowawcw klas z rodzicami „Kultura osobista mojego dziecka”

Zwracanie uwagi na rne zachowania si dzieci – pokazanie przykadw, pozytywnych zachowa – omwienie wynikw konkursu

 

- spotkanie / uroczyste / z rodzicami klas przygotowana przez uczniw „O kulturze z kultur” przy kawie i herbacie 

Wychowawcy, uczniowie

Koniec I i II semestr

Rodzicw

4.

Dbao o czysto i poprawno ojczystego jzyka

Jzyk charakteryzuje czowieka. Uwiadomienie uczniom, e wszystkie wulgarne powiedzonka i przeklestwa s dowodem braku kultury. Zwracamy uwag na ton, brzmienie gosu i dykcj. „Gos stwarza nastrj, przyciga do nas lub odpycha, warto powici mu troch uwagi”  

- praca z klas

- odgrywanie scenek

- analiza tekstw

- konkurs literacki

- pogadanka,

- Lekcje biblioteczne „jzyk mediw” 

Nauczyciele jzyka polskiego nauczyciele biblioteki szkolnej nauczyciele katechezy

Cay rok

Uczniw wszystkich klas

5.

Odnoszenie si do ucznia z szacunkiem i poszanowaniem jego godnoci / zwracanie Si po imieniu do ucznia, nie omieszanie

Stworzenie szkoy przyjaznej dla uczniw o duej yczliwoci i osobowym podejciu do ucznia

- samodoskonalenie  / praca nad sob poprzez pozytywne ustosunkowanie do ycia, siebie i ludzi /

- warsztaty / doskonalenie umiejtnoci

 

 

 

Wszyscy pracownicy szkoy

PPP, Urzd Miasta, pedagog szkolny

Cay rok

Wszystkich pracownikw szkoy

6.

Zorganizowanie apelu podsumowujcego dziaania zmierzajce do podniesienia kultury osobistej

Pokazanie uczniw kulturalnych i dobrze wychowanych w szkole

- apel z zaproszeniem rodzicw - / wito szkoy/.

- kierowanie listw pochwalnych do rodzicw uczniw, ktrzy zdobyli miano uczniw o wysokiej kulturze osobistej

Dyrekcja szkoy wychowawcy

Koniec roku szkolnego

Uczniw, rodzicw, nauczycieli

7.

Zorganizowanie  spotkania psychologa z rodzicami na temat :Postawy rodzicielskie i ich wpyw na ksztatowanie modego czowieka”

Uwiadomienie rodzicom, e wywieraj oni ogromny wpyw na zachowania swoich dzieci oraz przyswajanie przez nich pewnych wartoci. „Kultur czowieka poznajemy przede wszystkim po jego zachowaniach wyniesionych z domu”. Przez 6 pierwszych lat tylko rodzice ucz zasad zachowania swego dziecka. Uwiadomienie rodzicom, e szkoa dopenia dziaania domu w tym temacie 

- pogadanka

- warsztat dla rodzicw na poszczeglnych poziomach klas

Pedagog szkolny psycholog wychowawca

XII-II danego roku

Rodzicw

 


drukuj
ostatnie zmiany dla strony „7. PROGRAM PROFILAKTYKI”

uytkownikdata aktualizacjiopis zmian
05.12.2013, 08:28 CETzmiana uprawnień
Tomasz Kozakiewicz27.10.2008, 12:15 CET7. PROGRAM PROFILAKTYKI

peny rejestr zmian dla tej strony
do gry
IQ.pl
BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
© 2004 Urzd Miasta Braniewa
Wszelkie prawa zastrzeone.