Lp. |
Zadanie |
Cel |
Formy realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
Zadanie kierowane do: |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
Wprowadzenie do profilaktyki |
1. Bank informacji o przejawach przemocy i agresji w poszczeglnych klasach |
Dostarczanie informacji nauczycielom
o rozpoznanych zjawiskach agresji i przemocy. Ucze wie, kogo moe poinformowa o formie i miejscu, oraz sprawcy przemocy |
- analiza informacji dostarczonych przez uczniw
( skrzynka na zgaszane problemy )
- praca w zespoach klasowych
( pogadanka, rozmowa kierowana) |
Wychowawca klasy |
Cay rok |
- uczniowie
- wychowawcy klas |
2. Zapewnienie bezpieczestwa uczniom podczas przerw, lekcji i organizowanych zastpstw |
Ucze ma czu si w szkole bezpiecznie |
- utrzymanie obsady nauczycieli dyurujcych
- korytarze, szatnie, azienki
- wczenie do penienia dyurw obsug szkoy i rodzicw
- ograniczy wychodzenie uczniw podczas lekcji ( rozezna sytuacje u rodzicw) |
- Dyrektor szkoy
- wychowawcy klas |
Cay rok
Cay rok |
- nauczyciele
-rodzice
-pracownicy obsugi
- rodzice
- nauczyciele |
Wprowadzenie do profilaktyki |
3. Sankcje groce sprawcom przemocy.
(Biecy przepyw informacji n - l – rodzic na temat przemocy w szkole |
Uwiadomienie uczniowi i rodzicom konsekwencji grocych za stosowanie przemocy wobec innych ( regulamin oceniania ucznia z zachowania) |
Przekazanie informacji na spotkaniach z rodzicami
- dyskusja z rodzicami
- uwzgldnienie zgoszonych wnioskw przez rodzicw |
- wychowawcy klas
- rodzice
|
Cay rok |
- uczniowie
-rodzice |
4. Opis i analiza realizacji programu na posiedzeniach Rady Pedagogicznej |
Informowanie Rady Pedagogicznej o aktualnej sytuacji
( dzielenie si wiedz) |
- sprawozdanie
- dyskusja na spotkaniu z Rad Pedagogiczn
- zorganizowanie debaty z udziaem realizatorw programu |
- pedagog szkolny
- zesp do spraw profilaktyki (dbao o waciwy klimat i atmosfer spotkania) |
Raz w semestrze |
Rada Pedagogiczna |
|
5. Zgromadzenie i przygotowanie do prezentacji materiaw dotyczcych agresji i przemocy oraz zaj edukacyjnych |
Omwienie zjawiska agresji i przemocy w klasie (podstawa-przeprowadzane ankiety) |
- spotkania z rodzicami organizowane przez wychowawcw klas
- wzbogacanie zbiorw biblioteki o aktualne wydawnictwa
- sporzdzenie zestawienia bibliograficznego w wyborze
- ekspozycja ksiek
( propozycje lektur dla rodzicw) |
- wychowawcy klas
- nauczyciele bibliotekarze |
X danego roku
Raz w semestrze |
- rodzice
- nauczyciele |
Dziaania profilaktyczne |
1. Przeprowadzenie zaj edukacyjnych w klasach. |
1. Wdraanie do wspdziaania w grupie
( uwiadomienie sobie, e kady jest inny, wyjtkowy-jedyny w swoim rodzaju; naley go chroni, nie wolno niszczy, bi, dokucza.
2. Nabywanie umiejtnoci komunikowania si budowania pozytywnych relacji bez wywoywania konfliktw, prowokowania do sytuacji agresywnych.
3. Prawidowe zapobieganie sytuacj konfliktowym .
4. Umiejtno obrony przed negatywn presj grupy, radzenie sobie w trudnych sytuacjach przemocy
5. Ucze jest wiadomy konsekwencji stosowania przemocy wobec innych.
6. Wzmocnienie poczucia bezpieczestwa w szkole. |
Warsztaty; (cele zaj edukacyjnych) „Poznajemy si”
„Kim jestem-moja rodzina”
„Moje mocne strony”
„Mj kolega przyjaciel”
„Ludzie rni si midzy sob”
„Jak pomc tym, ktrzy s odrzuceni”
„Jak sobie radzi z przemoc”
„Obcy w grupie”
- Zajcia z elementami biblioterapii kl. VI Gry i zabawy interakcyjne Warsztaty (cykl zaj edukacyjnych)
„Jaki jestem” – zajcia integracyjne
:Jak lepiej rozumie innych ludzi”
„Uczymy si wspdziaania”
(pomagamy innym)
„Co powiniene wiedzie zanim podejmiesz decyzje”
„Konflikty-sposoby rozwizywania ich”
„Uczymy si odmawia”
„Przemoc wok nas”
„Jak sobie radzi w trudnych sytuacjach”. |
- wychowawcy klas (posiadaj przygotowanie do przeprowadzenie zaj z programu
„Spjrz inaczej”)
- n-le wietlicy szkolnej (na podstawie zgromadzonych zbiorw scenariuszy
-n-le katechezy
-n-le bibliotekarze
Wsplnie z n-lami jzyka polskiego
- wychowawcy klas na podstawie programu „Spjrz inaczej”
-pedagog szkolny na podstawie wybranych warsztatw
Wychowawcy klas na podstawie programu
„Spjrz inaczej”
- pedagog szkolny na podstawie warsztatw
„Elementarz 7-miu krokw”
|
Cay rok szkolny |
-uczniowie
klas I-III
Uczniowie klas VI
Klasy IV-VI
|
2. Kontynuacja wsppracy z Teatrem Edukacji i Profilaktyki z Krakowa, Zakopanego |
Udzia uczniw w spektaklach ukazujcych problem przemocy, potrzeb przyjani, konieczno niesienia pomocy innym. |
Spektakl Dla uczniw klas I-IV
Spektakl Dla uczniw klas V-VI
(spektakle promujce zdrowy styl ycia) |
- pedagog szkolny
Pedagog szkolny
|
Cay rok
Cay rok
|
-uczniowie klas I-IV
-uczniowie klas V-VI
|
3. Organizowanie edukacji spoeczno - prawnej |
Uwiadomienie uczniom wiadomoci przed prawem i wspodpowiedzialnoci za spokj i porzdek publiczny. |
Spotkania w klasach IV – VI z funkcjonariuszem wydziau prewencji w ramach programu „Bezpieczne miasto” |
- pedagog szkolny
- wychowawcy klas
- funkcjonariusz Policji |
Cay rok |
- uczniowie klas IV – VI |
|
4. Zorganizowanie zaj dotyczcych tematu agresji przemocy dla nauczycieli i rodzicw |
Nauczyciele i rodzice poznaj metody pracy z dzieckiem agresywnym, oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach przemocy |
Cykl szkole:
„Agresja wrd dzieci i modziey ”
„Skutki okrelonych postaw rodzicielskich”
„Dziecko nadpobudliwe”
Tematy s propozycj P.P.P.
Wystawy ksiek i materiaw bibliotecznych |
- pedagog szkolny przy wsppracy P.P.P.
n-le bibliotekarze |
Cay rok
Raz w semestrze |
- rodzice
- nauczyciele |
5. Praca z grup uczniw agresywnych |
Pomoc uczniom w radzeniu sobie z agresj poprzez cis wspprac z rodzicami i PPP, terapeut |
Spotkania z grup uczniw
Wyonionych podczas wczeniejszych dziaa zespou do spraw Profilaktyki i wychowawcw
Spotkania pedagoga, wychowawcy i terapeuty z rodzicami uczniw agresywnych |
- wychowawcy
- pedagog szkolny
- pracownia PPP
(psycholog)
- terapeuta
|
Cay rok |
- grupa uczniw
- rodzice
|
|
6. Zorganizowanie innych dziaa zmierzajcych do przeciwdziaania przemocy. |
Ksztatowanie i promowanie postaw pozytywnych. Wzmacnianie poczucia wasnej wartoci. Uwraliwianie na krzywd innego czowieka. Upowszechnianie plakatw ulotek . |
Konkurs plastyczny
„Stop Agresji”
Apel:
„Przeciw agresji”
Konkurs literacki:
„Jestem koleeski”
(list, dwuwiersz, sentencja, wiersz)
Kolporta |
-n-le sztuki
- samorzd klas starszych
- koo teatralne
- biblioteka
- terapeuta |
Cay rok |
Uczniowie klas I-VI |
7. Przygotowanie tablicy informacyjnej powiconej zagadnieniu agresji i przemocy. |
Przekaz informacji uczniom, rodzicom, nauczycielom. |
Bieca ekspozycja materiaw |
- samorzd uczniowski
- zesp do spraw profilaktyki
- terapeuta |
I danego roku |
- uczniowie
- nauczyciele
- rodzice |
8. Podsumowanie rocznej pracy profilaktycznej.
- spotkanie integracyjne |
Udzia w spotkaniach integracyjnych: rodzicw, uczniw, nauczycieli |
Turniej sprawnociowy, inne formy |
- dyrekcja szkoy
- zesp do spraw Profilaktyki
- wychowawcy
- nauczyciele kultury fizycznej
- wychowawcy |
V danego roku |
- uczniowie
- nauczyciele
- rodzice |