1
Ocena zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawc klasy, nauczycieli oraz uczniw danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad wspycia spoecznego
i norm etycznych.
2
1. Ocenianie osigni edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa si w ramach oceniania wewntrzszkolnego.
2. Ocenianie wewntrzszkolne ma na celu:
a) informowanie ucznia o poziomie jego osigni edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postpach w tym zakresie;
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
c) motywowanie ucznia do dalszych postpw w nauce i zachowaniu;
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji
o postpach, trudnociach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
e) umoliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno
– wychowawczej;
3. Ocenianie wewntrzszkolne zachowania obejmuje:
a) ustalenie kryteriw oceniania zachowania,
b) ustalenie warunkw i trybu uzyskania wyszej ni przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. rdroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzgldnia
w szczeglnoci:
a)wywizywanie si z obowizkw ucznia;
b) postpowanie zgodnie z dobrem spoecznoci szkolnej;
c)dbao o honor i tradycje szkoy;
d) dbao o pikno mowy ojczystej;
e)dbao o bezpieczestwo i zdrowie wasne oraz innych osb;
f) godne, kulturalne zachowanie si w szkole i poza ni;
g) okazywanie szacunku innym osobom.
3
1. W klasach I – III szkoy podstawowej rdroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
zachowania s ocenami opisowymi.
a) w klasach I – III ocen czstkow zachowania ustala si wedug nastpujcej skali:
· wzorowa – wz.
· bardzo dobra – bdb
· dobra – db
· poprawna – popr.
· nieodpowiednia – ndp.
Postawy pozytywne
- uznawanie autorytetw
- kultura osobista
- obowizkowo, dokadno, stosunek do obowizkw szkolnych
- zaangaowanie, inicjatywa, praca na rzecz klasy
- kontakty koleeskie, pomoc koleeska, yczliwo
- poszanowanie wasnoci
- suchanie, wypenianie polece
- ekonomiczne wykorzystanie czasu
- utrzymanie porzdku wok siebie
- udzia w konkursach szkolnych i midzyszkolnych
Postawy negatywne
- przeszkadzanie na lekcji
- ignorowanie polece nauczyciela
- aroganckie zachowanie wobec nauczyciela
- ublianie koledze
· zaczepki sowne
· zaczepki fizyczne
· bjka
- wulgarne sownictwo
- nieskorzystanie z szatni (brak zmiany obuwia, chodzenie w kurtce)
- wrzaski na korytarzu
- niszczenie sprztu i mebli
- niszczenie innych rzeczy
- zamiecanie otoczenia
- spnianie si na zajcia
- niewykonanie zobowizania
- niewykonanie polecenia
- ucieczka z lekcji
2. Roczn ocen klasyfikacyjn zachowania, poczwszy od klasy IV szkoy podstawowej, ustala si wedug nastpujcej skali:
Ocena z zachowania:
Wzorowa - powyej 80 pkt;
Bardzo dobra - 61 – 80 pkt;
Dobra - 41 – 60 pkt;
Poprawna - 21 – 40 pkt;
Nieodpowiednia - 0 – 20 pkt;
Naganna - poniej 0 pkt;
3. Wychowawca klasy na pocztku kadego roku szkolnego informuje uczniw oraz ich rodzicw (prawnych opiekunw) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyszej ni przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. Oceny zachowania ustalone za ostatni okres roku szkolnego s stopniami (ocenami rocznymi) uwzgldniajcymi zachowanie ucznia z poprzedniego okresu.
5. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u ktrego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, naley uwzgldni wpyw stwierdzonych zaburze lub odchyle na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie ksztacenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
6. Ocena zachowania nie moe mie wpywu na:
a. oceny z zaj edukacyjnych;
b. promocj do klasy programowo wyszej lub ukoczenie szkoy z zastrzeeniem ust. 7 i 8.
7. Rada pedagogiczna moe podj uchwa o nie promowaniu do klasy programowo wyszej lub nie ukoczeniu szkoy przez ucznia , ktremu w danej szkole po raz drugi z rzdu ustalono nagann roczn ocen klasyfikacyjn zachowania.
8. Ucze , ktremu w danej szkole po raz trzeci z rzdu ustalono nagann roczn ocen klasyfikacyjn zachowania , nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyszej, a ucze klasy programowo najwyszej w danym typie szkoy nie koczy szkoy.
4
1. Za punkt wyjcia przyjto kredyt 50 punktw, ktry otrzymuje kady ucze na pocztku roku szkolnego. Od ucznia zaley ocena kocowa, ma szans na podwyszenie oceny, nawet w sytuacji kilku tzw.„wpadek".
Punkty na plus :
udzia w olimpiadzie przedmiotowej - I etap – 10 pkt;
- II etap – 15 pkt;
- II etap – 25 pkt;
udzia w konkursach organizowanych przez szko - I etap – 5 pkt;
- II etap – 7 pkt;
- III etap – 10 pkt;
konkursy oglnopolskie:
za udzia - 5 pkt;
miejsce w pierwszej dziesitce - do 5 pkt;
udzia w przedstawieniu, apelu szkolnym - 5 – 10 pkt;
funkcja w szkole - 10 pkt;
funkcja w klasie - 5 pkt;
uczestnictwo w kkach zainteresowa - do 5 pkt;
do dyspozycji wychowawcy (po uzgodnieniu samooceny i oceny zespou klasowego):
stosunek do obowizkw szkolnych
kultura osobista - 10 pkt;
pomoc w organizacji szkolnej imprezy - 5 pkt;
praca wasna na rzecz klasy - 5 pkt;
praca wasna na rzecz szkoy - 5 pkt;
pomoc kolegom w nauce - 5 pkt;
zawody sportowe szczebel:
miejski - 2 pkt;
powiatowy - 4 pkt;
rejonowy - 6 pkt;
wojewdzki - 8 pkt;
Mistrzostwa Polski - 11 pkt;
Punkty na minus
przeszkadzanie na lekcjach - 3 pkt;
ignorowanie polece nauczyciela - 3 pkt;
aroganckie zachowanie wobec nauczyciela - 5 pkt;
ignorowanie nauczyciela na ulicy - 5 pkt;
ublienie koledze - 3 pkt;
zaczepki sowne - 3 pkt;
zaczepki fizyczne - 3 pkt;
bjka - 10 pkt;
wulgarne sownictwo - 10 pkt;
ze zachowanie w wietlicy - 3 pkt;
niekorzystanie z szatni - po 1pkt;
wrzaski na korytarzu - 3 pkt;
niszczenie sprztu i mebli - 5 – 10 pkt;
niszczenie innych rzeczy 5 – 10 pkt;
zamiecanie otoczenia - 3 pkt;
kade nieuzasadnione spnienie na lekcj - 0,5 pkt;
niewykonanie zobowizania - 5 pkt;
ucieczka z lekcji ( wagary ) - po 1 pkt. max 20 pkt;
wyudzanie pienidzy - min. 10 – 25 pkt;
kradzie - min. 10 – 25 pkt;
palenie papierosw - min. 10 – 15 pkt;
picie alkoholu - min. 15 – 25 pkt;
zastraszanie - do 10 pkt;
2. Nauczyciel nie moe kara ucznia na lekcji wielokrotnie za to samo przewinienie.
3. Wychowawca przy ustalaniu oceny wzorowej i nagannej ma obowizek uwzgldni nastpujce kryteria:
Ocena |
Kryteria |
Wzorowa |
Brak zastrzee dotyczcych postaw ucznia.
Jest przykadem dla innych uczniw.
Bierze czynny udzia w yciu szkoy.
Reprezentuje szko na zewntrz.
Wywizuje si sumiennie z powierzonych mu zada.
Wykazuje szacunek i tolerancj wobec rwienikw, nauczycieli i dorosych.
Udziela pomocy sabszym. |
Naganna |
Postawa godzca w dobre imi szkoy:
wejcie w konflikt z prawem;
wulgarne sownictwo;
agresja fizyczna w stosunku do uczniw i nauczycieli;
kradziee. |
5
Wysza ni przewidywana ocena klasyfikacyjna zachowania moe by uzyskana po zasigniciu opinii Rady Pedagogicznej.
6
Ustalona przez wychowawc klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeeniem 7 i 12.
7
Ucze lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mog zgosi zastrzeenia do dyrektora szkoy, jeeli uznaj, e roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostaa ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczcymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeenia mog by zgaszane w terminie do 7 dni po zakoczeniu zaj dydaktyczno – wychowawczych.
8
W przypadku stwierdzenia, e roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostaa ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczcymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoy powouje komisj.
9
Komisja ustala roczn ocen klasyfikacyjn zachowania w drodze gosowania zwyk wikszoci gosw, w przypadku rwnej liczby gosw decyduje gos przewodniczcego komisji.
W skad komisji wchodz :
dyrektor szkoy albo nauczyciele zajmujcy w tej szkole inne stanowisko kierownicze
– jako przewodniczcy komisji,
wychowawca klasy,
wskazany przez dyrektora szkoy nauczyciel prowadzcy zajcia edukacyjne w danej klasie,
pedagog,
psycholog,
przedstawiciel samorzdu uczniowskiego,
przedstawiciel rady rodzicw.
Ustalona przez komisj roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie moe by nisza od ustalonej wczeniej oceny. Jest ocen ostateczn.
Z prac komisji sporzdza si protok zawierajcy:
skad komisji,
termin posiedzenia komisji,
wynik gosowania,
ustalon ocen zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protok stanowi zacznik do arkusza ocen ucznia.
10
Poczwszy od klasy IV szkoy podstawowej, ucze, ktry w wyniku klasyfikacji rocznej uzyska z obowizkowych zaj edukacyjnych redni ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobr ocen zachowania, otrzymuje promocj do klasy programowo wyszej lub koczy szko, z wyrnieniem.
11
W dzienniku lekcyjnym jest umieszczony „Zeszyt Uwag", do ktrego nauczyciele wpisuj spostrzeenia i uwagi w cigu semestru. Uczniowie dbaj, aby wychowawca wpisywa wszystkie uwagi pozytywne wiadczce o ich zaangaowaniu. Rodzice mog na bieco kontrolowa i wpywa na zachowanie swoich dzieci.
12
Ostateczn decyzj o ocenie podejmuje wychowawca, po wysuchaniu uwag Rady Pedagogicznej, opinii klasy i ocenianego ucznia. Te informacje pozwalaj podj moliwie najlepsz decyzj.
13
Pozostae kwestie dotyczce oceniania, klasyfikowania i promowania uczniw nie ujte
w Wewntrzszkolnym Systemie Oceniania reguluje rozporzdzenie MENiS z dnia 7 wrzenia 2004r. (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046) w sprawie warunkw i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniw i suchaczy oraz przeprowadzania egzaminw i sprawdzianw w szkoach publicznych.
|